Mgr. Katovská Renata – speciální pedagožka, lektorka, koordinátorka centra
Ve speciálním školství pracuji již 22 let. Začínala jsem jako učitelka dětí romského etnika na Základní škole speciální. V roce 2009 se při této škole nově zřizovala mateřská škola pro děti s poruchou autistického spektra a já jsem měla to štěstí být u toho. Ve školce jsem strávila několik obohacujících let. S autistickými dětmi pracuji stále v rámci individuálních nácviků, poslední roky však zejména jako poradenský pracovník ve Speciálně pedagogickém centru pro děti s poruchou autistického spektra. V péči mám děti předškolního věku. Náplní této práce je hlavně poskytnutí dostatečné podpory pro úspěšné zařazení dítěte s autismem do běžné mateřské školy a jeho efektivní rozvoj. Věnuji se také lektorování kurzů zaměřených na metodiku vzdělávání dětí s PAS.
Práce s dětmi s PAS je velmi různorodá a často si kladu otázku: „Co mě dnes čeká?“. Každé dítko je jiné, od toho se musí odvíjet i potřebná individuální péče, a to je právě to, co mě na mé práci nejvíce baví. Zároveň mě učí, umět se radovat i z malých krůčků, protože za nimi stojí obrovské úsilí nejen samotného dítka, ale hlavně všech blízkých a pečujících.
Mgr. Pelánová Veronika – speciální pedagožka, lektorka, metodička
V počátku své dlouhé praxe (první aktivita orientovaná tímto směrem se v mém případě datuje již od roku 1998), jsem pracovala jako vychovatelka s dospělými lidmi s PAS v denním stacionáři. Poté téměř 10 let jako učitelka ve třídách pro děti s PAS na ZŠ Štolcova, kde jsme s kolegy postupně vybudovali speciální základní školu. Následně jsem se jako speciální pedagog v SPC věnovala podpoře pedagogů v MŠ a ZŠ, kde bylo součástí třídního kolektivu dítě s PAS a společně jsme vytvářeli vhodné prostředí a podmínky pro jeho vzdělávání. Posledních 7 let působím jako vedoucí skvělého týmu Rané péče Paspoint, z. ú. V rámci této služby nabízíme pomoc rodinám, kterým se narodilo děťátko s PAS nebo je na tuto diagnózu vysloveno podezření. Důležitou součástí mého profesního života je také přednášková činnost pro pedagogy i pečující a vedení besed pro spolužáky dětí s PAS na základních školách. Celoživotní práce v tomto oboru je pro mě stále koníčkem, kde mohu propojovat získané zkušenosti a vědomosti s kreativitou (velmi ráda vytvářím různé pomůcky a výukové materiály, které využívám v rámci individuálních intervencí) .
„Při práci s dětmi s PAS se nejprve snažím porozumět jejich chování, respektovat jejich jedinečnost, být otevřená jejich vnímání, získat jejich důvěru a potom se stát jejich parťákem. Pokud chtějí, nabídnu jim to, co se mohou naučit a když nechtějí, stejně to pomalu zkouším, trochu jinak, protože vím, že společné chvíle mohou být zábavné a posunou nás dál. Těším se na Vaše děti, nová setkání a další pracovní výzvy.“
Bc. Urbánková Alžběta – lektorka
Práci s dětmi s PAS se věnuji od roku 2009. Začínala jsem jako vychovatelka v družině a na internátu při speciální škole, dále pak jako pedagog v mateřské škole, v Diakonii ČCE, kde jsem se poprvé seznámila s diagnózou PAS. Setkání to bylo osudové. Mé kroky později směřovaly do organizace APLA-Praha, dnešní NAUTIS, kde se mi naskytla možnost pracovat jako poradkyně rané péče pro děti s PAS. Od roku 2017 pracuji na stejné pracovní pozici v Paspointu. Ve své praxi se zaměřuji především na rozvoj a nácvik komunikace a výrobu pomůcek s individuálním zaměřením.
„Práce s dětmi s PAS mě učí trpělivosti a tomu, že každý z nás může svět vnímat jinak, a přesto můžeme spolupracovat. Tomu, ale předchází schopnost komunikovat, která je také základním výchozím bodem práce v každé rodině.“
Mgr. Vladovová Adéla – speciální pedagožka
S pojmem Autismus jsem se setkala už v předmětu psychologie na střední škole, kde jsem pomalu začínala přemýšlet nad budoucí praxí v podobné oblasti. Od té doby jsem se věnovala práci s dětmi i osobami s postižením. Mám dlouholeté zkušenosti
s hlídáním dětí, rok jsem pracovala v Montessori dětské skupině. Montessori výchova a vzdělávání mi pomohlo se více zaměřit na podporu dětí v jejich vývoji s ohledem na jejich osobnost a jedinečnost. Při studiu na VŠ jsem pracovala v domově pro osoby se zdravotním postižením, účastnila jsem se táborů pro osoby s mentálním postižením a pracovala jako osobní asistentka u dětí s PAS. Tyto zkušenosti mě utvrdily v tom, že je mé profesní zaměření správné. Aktuálně se zapojuji do dobrovolné činnosti pro SPMP, kde s dalšími kolegy organizujeme pravidelné volnočasové aktivity. V Rané péči pracuji třetím rokem a současně se věnuji individuální práci s dětmi v rámci nácviku sociálních a komunikačních dovedností. Práce s lidmi s PAS je jedinečná. Každý den objevuji něco nového, díky ní mohu vidět různé pohledy na svět a hledat další možnosti pro podporu svých klientů i vlastní rozvoj.
Blanka Tomanová – lektorka
Práci s dětmi s ADHD a s poruchou autistického spektra se věnuji 7 let. Čerpám ze své dlouholeté praxe ve snoezelen – multisenzorická místnost a využívám poznatků z HANDLE přístupu (holistická alternativa k diagnostice a terapii neurovývojových odlišností). V současnosti se v organizaci Paspoint, z.ú. zaměřuji na individuální práci s dětmi v rané péči s obtížemi v senzorickém zpracování a jejich rehabilitaci.
Jsem lektorkou programu Neurovývojová stimulace – pohybem se učím a mám certifikované pracoviště v Brně na Mendlově náměstí.
Mgr. Kubantová Barbora, MSc – psycholožka, psychoterapeutka ve výcviku a lektorka
Přes sedm let se věnuji práci s dětmi a dospívajícími. Začínala jsem primárně jako dobrovolnice s dětmi v zahraničí, ale i v neziskovém sektoru v České republice, kde jsem pracovala jako podpůrný poradce pro hostitelské rodiny dospívajících studentů ze zahraničí. Také mám zkušenost s prací průvodkyně na alternativní základní škole v Brně. V Paspointu pracuji od ledna 2023 jako psycholožka v SAS. Na práci s rodinami s dětmi s PAS mě baví především jedinečnost každého, kdo za mnou přichází a dětská hravost. Ve své práci se soustředím na tvorbu bezpečného prostředí a snažím se rodiny a děti podporovat v tom, aby se zaměřovaly na to, co se jim daří a stavěly na zdrojích a silných stránkách, které už mají. Ráda využívám terapeutické pískoviště, terapii hrou a snoezelenovou místnost.
Mgr. Trnka Simon – psycholog
Jsem vystudovaný psycholog se zkušenostmi s prací s dětmi s poruchami autistického spektra (PAS) a jejich rodinami. Od roku 2021 aktivně pracuji v této oblasti, přičemž zkušenosti jsem nabral již jako dobrovolník během studia. V současnosti jsem v psychoterapeutickém, psychodynamicky orientovaném, výcviku, přičemž se zaměřuji především na podporu dospívajících a dospělých. S touto cílovou skupinou pracuji také jako psycholog na somatickém oddělení ve FN Brno. Mým cílem je vytvářet bezpečné a podpůrné prostředí, kde se lidé cítí slyšeni a pochopeni, a pomáhat jim překonávat životní výzvy.
Mgr. Sabolová Leona – psycholožka
Jsem psycholožka pracující v Paspointu v SAS od září 2023. Mám vystudovanou psychologii na Filozofické fakultě Masarykovy Univerzity a práci s rodinami s dětmi s poruchami autistického spektra (PAS) se věnuji sedmým rokem. Začínala jsem jako dobrovolník, následně asistent ať už osobní, nebo na volnočasových aktivitách, vedla jsem pohybový kroužek pro děti s PAS. Tématu PAS jsem se věnovala ve své bakalářské i magisterské diplomové práci. Na práci s dětmi s PAS mě baví jedinečnost a originalita každého klienta a kreativita a flexibilita, kterou do práce musím vkládat. Mým cílem na konzultacích je vytvářet bezpečného prostředí pro klienty, ve kterém se budeme moci věnovat tématům, se kterými klienti přicházejí a objevovat silné stránky a zdroje, které klienti již mají v sobě. Absolvovala jsem výcvik v krizové intervenci, podpůrném rozhovoru a další školení věnující se tématice PAS.