Veřejný závazek
Poslání služby:
Umožnit klientům osobní asistence setrvat v jejich přirozeném prostředí, pomáhat při činnostech, které nemohou z důvodu své diagnózy vykonávat samostatně. Pomáhat při rozvoji jejich osobnosti, umožnit uspokojovat jejich sociální potřeby a v co největší míře je začlenit do společnosti.
Cíle služby:
Obecný cíl: zkvalitnění života klientům služby prostřednictvím poskytování profesionální osobní asistence.
Specifické cíle:
- pomoci kompenzovat komunikační nedostatky bránící porozumění běžných denních situací
- napomoci individuálním přístupem asistenta k rozšíření prostředí, do kterého mají klienti přístup/napomoci ke zpřístupnění běžného prostředí, které mají vrstevníci běžně k dispozici
- zajistit tlumočníka běžných situací v jejich životě
- rozvíjení sociálních dovedností
Principy služby:
- individuální přístup – zohlednění individuálních potřeb každého klienta, které vyplývají z různé kombinace symptomů a variability projevů konkrétní poruchy, z osobnosti klienta, jeho mentální úrovně, úrovně a způsobu komunikace apod.
- rovnoprávný přístup – všichni lidé mají stejná práva, jež jsou nezadatelná, nezcizitelná, nepromlčitelná a nezrušitelná, bez ohledu na stupeň závislosti na druhé osobě, diagnóze, věku, mentální úrovni apod.
- zachování důstojnosti – chování pracovníků nevede ke snižování důstojnosti klientů
- strukturalizace – zpřehlednění konkrétní situace či sdělení. Vytváření předvídatelných spojení mezi místy, činnostmi a chováním.
- vizualizace – zviditelnění informací různými formami podle schopnosti abstraktního myšlení klienta (od předmětové vizuální podpory – konkrétní předmět nebo jeho model, přes fotografie, obrázky, až k psané formě).
- respektování osobního tempa – přizpůsobit se pracovnímu tempu klienta.
- Samostatnost a autonomie
Základní pojmy
Obvyklé prostředí – služba je poskytována v prostředí, které je obvyklé pro většinu populace v určité kultuře a společnosti. Klient má možnost využívat veřejně přístupné instituce.
Aktivní zapojení – klient služby je aktivně zapojen do plánování asistence; Individuální plán služby vzniká na základě spolupráce a dohody všech zúčastněných stran (klient, klíčový pracovník, asistenti, vedoucí služby).
Aktivizace – služba vytváří možnosti vyzkoušet si něco nového s podporou druhé osoby, pomáhá nalézat klientovi příležitosti pro svou realizaci, uplatnění.
Běžný život – podpora se týká zvládnutí běžných každodenních dovedností a úkonů, které by člověk dělal sám, kdyby mu v tom nebránilo zdravotní postižení.
Podpora – služba má podpůrný charakter, tj. podporuje rozvoj samostatného myšlení,
soběstačnosti a samostatnosti, případně se snaží zachovat její stávající úroveň.
Rozvoj – klient je podporován při hledání způsobů, jak naplňovat své osobní cíle, rozvoji dovedností prostřednictvím získávání informací, zkušeností, pozorováním a tréninkem.
Zakotvení v potřebách – služba vychází ze základních, vývojových i aktuálních potřeb klienta.
PRAVIDLA poskytování služby Osobní asistence VE VZTAHU K UŽIVATELI
Práva uživatele:
- Po dosažení plnoletosti jednat sám za sebe nebo pověřit k tomu jím určenou osobu. V jeho nepřítomnosti je nutné doložit ověřenou plnou moc.
- Má právo na přidělení klíčového pracovníka, se kterým může řešit vše, co souvisí s poskytováním osobní asistence. Klíčový pracovník (nebo vedoucí služby) se uživateli ozývá ohledně zjištění zpětné vazby na práci osobního asistenta za účelem zkvalitňování služby. Klíčový pracovník zpětnou vazbu zjišťuje buď telefonicky, emailem, nebo osobní účastí na asistenci za přítomnosti osobního asistenta. Uživatel je předem informován o účasti klíčového pracovníka na asistenci a musí s ní souhlasit. Odmítnout účast klíčového pracovníka na asistenci je možné tehdy, pokud by přítomnost klíčového pracovníka narušovala chod asistence, v takovém případě hledá klíčový pracovník společně s uživatelem nebo jeho zákonným zástupcem jinou možnost zjištění zpětné vazby.
- Stanovit své osobní cíle, a to svobodně ve spolupráci s klíčovým pracovníkem. Osobní cíle jsou zapracovány do individuálního plánu uživatele. Dle potřeb uživatele se může individuální plán průběžně měnit.
- Má právo si sám určit, kdy a na jakou dobu bude službu využívat.
- Na včasné informování ze strany poskytovatele (zaměstnanci služby), pokud nebude osobní asistenci z důvodu nemoci nebo jiných naléhavých důvodů moci zajistit.
- Zvolit si sám činnost, kterou bude vykonávat v doprovodu osobního asistenta.
- Na důstojné a vlídné jednání všech zúčastněných stran.
- Na náhradu osobního asistenta jiným asistentem, odmítnout osobu asistenta smí 3x.
- Na konzultaci s klíčovým pracovníkem nebo vedoucím osobní asistence.
- Uživatel může smlouvu vypovědět bez udání důvodu (smlouvu lze rušit či měnit pouze písemně, výpovědní lhůta činí 30 dnů.)
- Pravidelně hodnotit úroveň poskytnuté služby a toto Hodnocení asistenční služby doručit do kanceláře poskytovatele (poštou, e-mailem),
- Uživatel je oprávněn vznést připomínku, námět, případně stížnost na poskytovanou službu. Stížnost uživatele bude vyřízena dle směrnice Poskytovatele
- Uživatel má právo nahlížet do svého osobního spisu o poskytování služby, činit si z ně ho výpisky a pořizovat si stejnopisy dokladů v něm obsažených.
- Být informován o změnách v časovém harmonogramu asistence nejpozději dva pracovní dny předem.
- O změnách informuje klíčový pracovník služby Paspoint, z.ú.
- Uživatel má právo odříci předem sjednané služby nejpozději 2 pracovní dny před datem této služby. Asistence se odvolávají telefonicky (volání i SMS) na tel. číslech + 420 775 199 801 nebo e-mailem na adresu oas@paspoint.cz, asistence mohou být odvolány také informováním klíčového pracovníka.
- V případě mimořádných a nepředvídatelných skutečností (např. nemoc, kolaps v dopravě) lze služby odvolat i později a storno poplatek nebude účtován.
Povinnosti uživatele:
- Nepoškozovat dobré jméno organizace
- Podat poskytovateli (vedoucímu služby, osobnímu asistentovi, klíčovému pracovníkovi) takové informace, aby mohl poskytovat kvalitní asistenční službu
- Vyplnit dokumenty pro žadatele (evidenční list, osobní dotazník)
- Poskytnout klíčovému pracovníku součinnost k vypracování potřebné dokumentace (individuální plán)
- Poskytnout součinnost klíčovému pracovníkovi k seznámení práce osobního asistenta
- Pravidelně v každém měsíci odsouhlasit realizované asistence uvedené v on-line evidenčním systému.
- Informovat klíčového pracovníka nejpozději dva dny předem, pokud uživatel poskytnutí služby stanovené v IP nepožaduje, nebo časový plán změní
- Nahlásit vedoucímu služby všechny změny (poštou, osobně, e-mailem), které by mohly ovlivnit průběh poskytování služby
- Uživatel dodržuje termíny služby sjednané v rámci plánu docházky a jeho aktualizacích. Nebude-li moci termín dodržet, dohodne se na řešení s klíčovým pracovníkem nebo vedoucím služby.
- Pokud uživatel nenahlásil klíčovému pracovníkovi, že sjednanou asistenci ruší a asistent přišel na začátek asistence, náleží asistentovi odměna za 1 hod práce, asistent si zapíše do Výkazu práce i záznamu 1 hod. práce. O takové situaci asistent informuje vedoucího služby nebo klíčového pracovníka služby.
- Uživatel, příp. jeho zákonný zástupce, pokud probíhá asistence v jeho domácím prostředí a není v místě přítomna též osoba odpovědná za provoz domácnosti, poučí asistenta o umístění hlavních uzávěrů vody, plynu, pojistek apod.
- Pokud je asistentovi předán klíč od domu uživatele, je o tom proveden zápis v individuálním plánu klienta. Klíčový pracovník sepíše s asistentem Předávací protokol o předání klíčů, včetně jejich seznamu.
- Uživatel se chová v rámci služby k asistentovi způsobem, jehož záměr či důsledek nesnižuje jeho důstojnost a nevytváří nepřátelské, ponižující nebo zneklidňující prostředí.
- Uživatel informuje klíčové pracovníky v dohodnutých termínech o svém pohledu na průběh osobní asistence: o dosažených cílech, případných obtížích, o svých nápadech a připomínkách; vzniklé nedostatky je možné okamžitě řešit.
- Uživatel sdělí klíčovému pracovníkovi změny, týkající se informací, které uvedl při uzavírání Smlouvy o poskytnutí služby, např. změna bydliště, telefonního kontaktu, zdravotního stavu uživatele apod.
- Změnu je povinen nahlásit do doby, než by mohla negativně ovlivnit průběh služby (např. změní-li uživatel tel. kontakt v den, kdy probíhá asistence, oznámí to asistentovi nebo klíčové pracovnici nebo vedoucímu služby obratem), nejpozději však do 8 dnů od změny.
- Uživatel hradí službu dle platného ceníku. Způsob úhrady je vymezen ve smlouvě o poskytování služby.
- V případě, že asistence probíhá způsobem, kde je nutná úhrada vstupného, jízdného, ubytování či stravy za osobního asistenta, je uživatel vybaven finanční zálohou, aby mohl uhradit vstupné, jízdné, ubytování a stravné osobnímu asistentovi. Je možné pověřit osobního asistenta správou financí svěřených uživateli. Osobní asistent pak zodpovídá za správnost využití financí a řádné a správné navrácení zbylé částky a účetních dokladů uživateli.
- Informovat o změnách v časovém harmonogramu asistence pověřeného pracovníka Paspoint nejpozději 2 pracovní dny předem.
Poskytovatel
- Paspoint, z.ú. poskytuje informace o uživateli jiné osobě a jedná v jeho zastoupení pouze s jeho souhlasem.
- Paspoint, z.ú. zajišťuje zástupnou asistenci, pokud o to klient požádá.
- Paspoint, z.ú. zajišťuje ochranu dat uživatele v souladu s ustanoveními příslušných právních předpisů.
- Paspoint, z.ú. se zavazuje k tomu, že s pořízenými foto a videomateriály z průběhu služby bude nakládat vždy v souladu s etikou a v zájmu všech zúčastněných stran.
- Informovat uživatele o změnách v harmonogramu asistencí způsobených ze strany poskytovatele.